zamknij

Wiadomości

Czerwionka-Leszczyny promuje się grami planszowymi. Zrobiły one furorę wśród dzieci i dorosłych

2015-10-08, Autor: 
Władze Czerwionki-Leszczyn znalazły ciekawy sposób na promocję swojej gminy. „Ulicami miasta-ogrodu” i „Piotruś na familokach” to gry planszowe, które cieszą się wśród najmłodszych mieszkańców i rodziców dużą popularnością.

Reklama

W Czerwionce-Leszczynach pojawiły się dwie wyjątkowe gry promujące zabytkowe osiedle familoków. Ich scenariusz nawiązuje do historii miejsca - jednego z najpiękniejszych i największych terytorialnie osiedli patronackich. Gry zapewniają sporą dawkę emocji, pozwalają na rodzinną integrację, atrakcyjne spędzenie czasu i co bardzo ważne – zapoznają z walorami czerwieńskich familoków.

Pierwsza z gier „Ulicami miasta-ogrodu” to ekonomiczno-strategiczna gra dla całej rodziny.

- Jej scenariusz opiera się na spacerze ulicami osiedla. Przechadzając się między poszczególnymi ulicami, gracz może skorzystać z szansy zakupu familoków i tworzyć przy nich ogródki. Jeśli odpowiednio o nie zadba, czeka go spory majątek. Oprócz familoków może kupić także inne, związane z miejscem nieruchomości – Bibliotekę, boisko Orlik, Izbę Tradycji lub wolierę kanarków. Wszystkie te miejsca występują na terenie osiedla, nie są wymyślone wyłącznie na potrzeby gry – mówi Hanna Piórecka-Nowak, rzecznik UGiM Czerwionka-Leszczyny.

Dodatkową porcję wrażeń zapewniają tzw. karty szansy - „Zdobywasz II miejsce w konkursie jazdy na rolkach w skateparku na placu rekreacyjnym. Otrzymujesz 200 diamentów”, „W Twoim ogródku zakwitła paproć. Naukowcy są w szoku. Otrzymujesz 350 diamentów”, „Postanawiasz odpocząć przy fontannie na placu rekreacyjnym. Tracisz jedną kolejkę”, „Grając w piłkę rozbiłeś szybę w familoku sąsiadów. Płacisz 50 diamentów zadośćuczynienia”, „Odwiedzasz Centrum Informacji Turystycznej przy ul. Mickiewicza 10. Kupujesz pamiątki związane z osiedlem, płacisz 20 diamentów” i inne.

Gra wymaga logicznego rozumowania, odpowiedniego planowania i strategicznego myślenia. Walutą w grze są diamenty – pieniądze nawiązujące do logotypu Czerwionki -Leszczyn.

Gra jest efektownie wydana, w pudełku znajdują się specjalnie opracowane pionki, karty szans, karty hipoteczne, pieniądze o różnych nominałach, symboliczne kwiaty i drzewa - łącznie kilkaset elementów.

O śląskich tradycjach karcianych przypomina kolejny gadżet promocyjny – gra „Piotruś na familokach”.

Piotruś to gra karciana, która doskonale sprawdzi się w edukacji młodszych dzieci. Talia do Piotrusia składa się z 25 kart. W skład talii wchodzi 12 par oraz jedna karta, która nie ma pary. Piotruś to gra pomagająca rozwijać wiele zmysłów np. takich jak spostrzegawczość, skojarzenia oraz budować społeczne wartości.

- Ilustracje na kartach dobrane są w taki sposób, aby dobrze spełniały swoje walory edukacyjne. Mamy więc obrazki nawiązujące do osiedla, jego historii, obyczajowości, roślinności, dziedzictwa przemysłowego, wyjątkowej architektury czy współczesnego procesu rewitalizacji miejsca. Pary tworzą tutaj m.in. dachówka karpiówka z dachem familoka, górnik z szybem kopalni, gołąb z gołębnikiem, deskorolka ze skateparkiem, jarzębina z koralami, kwiaty z konewką, akordeon z nutami, piłka z boiskiem Orlik, czy wyszywanka ze śląską makatką – dodaje Hanna Piórecka-Nowak.

Przegrywa ten, kto w wyniku wymiany kart zostanie z jedną kartą bez pary. Piotrusiem jest tutaj Bebok czyli postać ze śląskiej demonologii, którym kiedyś straszono niegrzeczne dzieci.

Grafika gier nawiązuje do przyjętego systemu tożsamości wizualnej osiedla – jego logotypu i kolorów.

Gry wydane zostały w ramach projektu „Familoki-miasto-ogród”, na którego realizację Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny pozyskał środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dwie gry promujące osiedle patronackie w Czerwionce zostały ostatnio przekazane już szkołom i bibliotekom. Jak się okazało, gry poza walorami dydaktycznymi, dostarczyły maluchom sporo frajdy i emocji. - Gry przekazaliśmy świetlicy szkolnej. Dzieci z ogromną chęcią z nich korzystają – mówi dyrektor Zespołu Szkół nr 3 Małgorzata Marciniak. - Warto podkreślić, że nowe wydawnictwa rozwijają wiele umiejętności i - co obserwujemy - kształtują też cechy przywódcze. Zawsze jest jedna grupa uczniów, która dba o to, aby gra odbywała się zgodnie z zasadami, rozdaje karty i pilnuje zachowania właściwego kierunku gry. Dzięki grom, dzieci zapoznają się z historią zabytkowego osiedla familoków i jego dziedzictwem. Przy okazji, wyjaśniamy uczniom znaczenie trudnego słowa „rewitalizacja” na bliskim im przykładzie. Sporo emocji budzi fakt, że dzieci nie kupują w grze planszowej Londynu czy Mediolanu, ale miejsca bardzo dobrze im znane. I co bardzo ważne, uczniowie świetnie się bawią – dużo jest śmiechu i żartów, a już z daleka słychać, kiedy Bebok zmienia właściciela” - dodaje M. Marciniak.

>>Czerwionka-Leszczyny promuje się grami planszowymi<<

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4896