Jest szansa, że jeszcze w marcu zniknie ograniczenie prędkości do 100 km/h na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Ponadto GDDKiA Katowice analizuje oferty złożone w przetargu na dokończenie prac na tym 20-kilometrowym odcinku A4. Dopiero kiedy roboty będą wykonane, oddana do ruchu w grudniu 2019 roku trasa będzie w pełni funkcjonalna.
Jak to możliwe, że po blisko 2,5 roku od przekazania obwodnicy Częstochowy do ruchu droga wciąż nie jest ukończona, a kierowcy mogą poruszać się z prędkością do 100 km/h? GDDKiA wyjaśnia, że ma to związek z odstąpieniem 29 kwietnia 2019 r. przez GDDKiA, z przyczyn leżących po stronie wykonawcy (konsorcjum firm Salini oraz Todini), od umowy na budowę tego 20-kilometrowego odcinka autostrady A1. Drogowcy musieli ogłosić nowy przetarg na dokończenie robót, jednocześnie uruchomili drugą inwestycję, mianowicie budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych.
Z dwóch MOP-ów kierowcy mogą korzystać od 24 lutego. Są to MOP Gorzelanka Wschód i Zachód oraz MOP Wierzchowisko Wschód i Zachód. Udostępnienie kierowcom MOP-ów oznaczało również spełnienie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać autostrady. Tym samym, w najbliższym czasie nastąpi również przeniesienie oznakowania o końcu autostrady oraz ograniczenia dopuszczanej prędkości do 100 km/h z rejonu węzła Częstochowa Jasna Góra w rejon węzła Częstochowa Północ.
Marek Prusak, rzecznik GDDKiA Katowice mówi, że obecnie trwa inwentaryzacja oznakowania a także przegląd organizacji ruchu.
Obowiązywało tam kilka organizacji ruchu, w tym na wlotach z miast. Więc trwają prace nad wprowadzeniem jednej spójnej. To będzie spora zmiana. Może się wydawać, że robimy to, bo nie wiemy, co się dzieje, ale tak nie jest. Chcemy mieć pewność, że wszystko będzie się zgadzało – mówi Śląskiemu Biznesowi.
Według rzecznika jest to kwestia dni.
Prócz tego GDDKiA przymierza się do rozstrzygnięcia przetargu na dokończenie prac na A1 w rejonie Częstochowy. W ogłoszonym pod koniec grudnia zeszłego roku postępowaniu przetargowym wpłynęły cztery oferty. Najniższą cenę zaproponowała firma Strabag, która wyceniła realizację zadania na 86 870 987,89 zł. Budżet GDDKiA na tę inwestycję to 109 625 177,61 zł. Złożone oferty zostaną przeanalizowane i ocenione.
Do wykonania, w ramach ogłoszonego zamówienia, pozostają m.in. prace związane z:
robotami wykończeniowymi na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ,
wykonaniem dróg serwisowych i technologicznych, w tym zaprojektowaniem i wykonaniem drogi dojazdowej dla połączenia ul. Prostej w Mykanowie z ul. Połaniecką w Częstochowie,
zakończeniem robót melioracyjnych,
wykończeniowymi pracami drogowymi, mostowymi, branżowymi oraz zielenią,
przebudowaniem skrzyżowania drogi krajowej nr 46 z drogą powiatową i gminną w Blachowni w rejonie przejazdu kolejowego (budowa i przebudowa pasów włączeń i wyłączeń oraz sygnalizacji świetlnej na drodze krajowej)
wprowadzeniem docelowej organizacji ruchu,
uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych.
Oferty będziemy rozpatrywać pod kątem ceny (60 proc.) oraz kryteriów pozacenowych (40 proc.), w skład których weszło: przedłużenie okresu gwarancji jakości na wybrane elementy zamówienia (30 proc.) oraz termin realizacji kontraktu (10 proc.).
Roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie będzie wliczany okres zimowy od 16 grudnia do 15 marca. Minimalny termin realizacji wynosi 9 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Same Miejsca Obsługi Podróżnych na razie mają pierwszą, czyli najniższą kategorię. Zostały wyposażone w stanowiska postojowe (parking), infrastrukturę umożliwiającą odpoczynek w trasie i urządzenia sanitarne. Ale GDDKiA chce je rozbudować. Aktualnie szuka dzierżawców dla MOP-ów Wierzchowisko Wschód i Zachód, co podniesie ich kategorię.
Miejsce Obsługi Podróżnych Wierzchowisko Zachód docelowo powstanie w najwyższej - III kategorii, co oznacza, że będzie posiadało funkcje wypoczynkowe i usługowe wraz z zapleczem noclegowym. Oprócz infrastruktury typowej dla obiektów kategorii I MOP zostanie wyposażony w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe i obiekty noclegowe.
Miejsce Obsługi Podróżnych Wierzchowisko Wschód docelowo powstanie w II kategorii i będzie oferowało funkcje wypoczynkowo-usługowe. Oznacza to, że oprócz infrastruktury przewidzianej dla MOP kategorii I, będzie również wyposażone w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów oraz obiekty gastronomiczno-handlowe.
Miejsca Obsługi Podróżnych Gorzelanka Wschód i Gorzelanka Zachód pozostaną w I kategorii, zapewniając przede wszystkim funkcje wypoczynkowe.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
698Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
662Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
564Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
563Bariery formalne pokonane. Electromobility Poland ma zgodę na budowę fabryki Izery
530Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
+3 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"
+0 / -1Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
+0 / -1Koniec z osuwiskiem pod Żywcem. Rusza naprawa fragmentu drogi S1 w Lalikach
0Katowice. Dziesiątki chętnych na mieszkania TBS na lodzie. Miasto przegrało w sądzie
0Remont za 9 mln zł. Szpital Murcki w Katowicach otworzył odnowiony budynek administracji
0Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
0Śląskie z jedną z najlepszych ofert deweloperskich w Polsce. Biją nas tylko Warszawa i Łódź
0